ماندگاری ایجوس چقدر است ؟

آیا تا حالا برایتان پیش آمده که یک بطری قدیمی ایجوس را در اطراف خانۀ تان پیدا کنید و از خودتان بپرسید تاریخ انقضا ایجوس چقدر است ؟

آیا تا حالا دیدید که ایجوس خراب شود یا تاریخ انقضا داشته باشد؟

ایجوس ها تاریخ انقضا دارند!

شما باید روی بطری یا ته آن دنبال تاریخ انقضا بگردید. ایجوس از این نظر با غذا یا نوشیدنی ها فرقی ندارد.

آیا قوانین و مقرراتی در مورد انقضای ایجوس وجود دارد؟

تولید یا توزیع کنندگان ای لیکوئید هیچ الزام قانونی خاصی برای رعایت تاریخ انقضا، نشان دادن یا تبلیغ آن ندارند.

مدت زمان ماندگاری تحت قانون TRPR (مقررات تنباکو و محصولات مرتبط) نیست.

هیچ استاندارد الزام آوری برای عمر مفید ایجوس وجود ندارد بلکه فقط یک دستورالعمل هست که تولیدکنندگان در مورد پایداری محصول تحقیق کرده و از عمر مفید محصولشان حمایت می کنند.

به طور کلی ایجوس ها تا مدت ها قابل استفاده اند و جزو محصولات بادوام محسوب می شوند. عمر مفید یک ایجوس بعد از تولید حدود 2 سال است. اگر بطری ای لیکوئید باز شود یا ذخیره و نگهداری خوبی نداشته باشد، زودتر خراب می شود؛ البته یادتان باشد که بعضی ایجوس ها ذاتاً بادوام ترند.

نوع مواد تشکیل دهندۀ ای لیکوئید در تاریخ انقضا نقش دارند. باید دو نوع مادۀ اصلی را در نظر بگیریم: PG و VG که به عنوان رقیق کنندۀ ای لیکوئید بکار می روند.

ماندگاری ایجوس PG چقدر است؟

PG یا پروپیلن گیاهی از فاسد شدن ایجوس جلوگیری می کند؛ یعنی هرچه میزان PG ایجوس بیشتر باشد، بیشتر عمر می کند! هرچند باز هم همه چیز به نگهداری مناسب ای لیکوئید بستگی دارد.

ماندگاری ایجوس VG چقدر است؟

VGیا گلیسرین گیاهی برخلاف PG نقشی در جلوگیری از فاسد شدن ایجوس ندارد، ولی نمی توان گفت این ماده باعث می شود تاریخ انقضای ایجوس خیلی زود تمام شود! اگر هر دو ای لیکوئید حاوی نیکوتین باشند، به طور همزمان به آن نقطۀ انقضا می رسند.

نحوۀ نگهداری صحیح ایجوس

نگهداری صحیح ایجوس بهترین راه اطمینان از تازگی محصول است. نور مستقیم خورشید، دمای بالا یا تماس با اکسیژن زیاد اصلاً برای ای لیکوئید شما مناسب نیست. بهترین جا برای نگهداری ای لیکوئید یک گنجۀ دنج و تاریک با دمای اتاق است. بعضی از ویپرها بخصوص تابستان ها ای لیکوئید را در یخچال می گذارند. یک جای تاریک و خنک! فکر خوبی است!

یادتان باشد تا زمانی که پلمپ بطری را باز نکردید یا آن را جلوی پنجره یا کنار اجاق گاز و رادیاتور نگذاشتید، مشکلی پیش نمی آید.

نحوه مصرف ایجوس

مدت زمان ماندگاری ایجوس به میزان مصرف شما بستگی دارد ، البته دما و توان مصرفی دستگاه را هم نباید فراموش کرد.

اگر در دمای بالا ویپ می کشید، می توانید در عرض یک هفته فاتحۀ یک بطری 60 میلی لیتری را بخوانید.برای ویپینگ با توان 50 تا 100 وات به طور متوسط هر هفته 30 میلی لیتر ایجوس لازم دارید. توان کم تر= مصرف کم تر!

مقایسه مصرف ایجوس در ویپینگ MTL و DTL

ویپ مستقیم به ریه یا DTL نسبت به دهان به ریه یا MTL ایجوس بیشتری مصرف می کند، بخصوص اگر توان مصرفی دستگاه هم بالا باشد.

MTL خیلی کارآمدتر از DTL است چون مخازن/اتومایزرها با مقاومت 1 تا 2/1 اهمی کار می کنند و سیم های نازک تری دارند.

به علاوه دستگاه های MTL توان مصرفی کم تری لازم دارند و معمولاً در محدوده 8 تا 18 وات و حداکثر 18 تا 20 وات عمل می کنند. به طور سنتی کویل MTL توان مصرفی کم تری دارد اما DTL با چند کویل کار می کند و توان مصرفیش هم بالاتر است.

استفاده از کویل های بیشتر یعنی افزایش مساحت سطح، توان بالاتر، دمای بالاتر و زمان کشش بیشتر! همه این ها یعنی افزایش مصرف ایجوس.

ایجوس چه مدت باید در مخزن ویپ بماند؟

ایجوس چه مدت می تواند در پاد، کارتریج یا مخزن شما بماند؟

این هم باز به نوع ایجوس، مخزن و مصرف و نگهداری شما بستگی دارد. ایجوس نباید بیشتر از 5 روز بماند در غیر اینصورت طعمش عوض می شود.

اگر مخزن برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، کویل خراب می شود و نشتی می کند. بعضی از ایجوس ها می توانند باعث ترک خوردن مخازن پلاستیکی یا حتی شیشه ای شوند. پس بهتر است به طور منظم از ایجوس استفاده کنید و از طعم های مختلف لذت ببرید.

وقتی ایجوس خراب می شود چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به چند مورد می توانید بفهمید تاریخ انقضای ایجوس تمام شده؛ اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند این است که طعم ایجوس فرق کرده یا اصلاً بدون طعم است. اگر بطری ایجوس را بو کنید متوجه می شوید.

نکتۀ دوم تغییر رنگ ایجوس است. وقتی ایجوس اکسیژن بخورد، به مرور زمان رنگش تغییر می کند. اگر رنگش از چیزی که قبلاً بوده خیلی تیره تر شود، احتمالاً تاریخ انقضای آن گذشته!

آیا مصرف ای لیکوئید بعد از تاریخ انقضا بی خطر است؟

یادتان باشد که مشخصاتی که روی بطری نوشته شدند از جمله همین تاریخ انقضا بیشتر جنبۀ راهنمایی دارند. با گذشتن تاریخ انقضا، ای لیکوئید شما خودبخود خراب نمی شود و مصرف آن خطرناک نیست.

نتیجه گیری

با گذشت زمان، ایجوس کیفیتش را از دست می دهد و بدترین اتفاق این است که مزۀ آن تغییر می کند. علاوه بر تغییر مزه، از ضربه به گلو و حس نیکوتین خبری نیست. با وجود اینکه توصیه نمی کنیم ای لیکوئید تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید، ولی در حال حاضر هیچ مدرکی نیست که نشان دهد این کار خطرناک است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دلیل بازگشت وجه

گردونه شانس
برای مشاهده گردونه شانس باید وارد شوید

جوایز گردونه شانس:

  • پانصد امتیاز معادل 50 هزار تومان
  • سیصد امتیاز معادل 30 هزار تومان
  • کد تخفیف 15 درصد
  • کد تخفیف 10 درصد
  • کد تخفیف 5 درصد