علت سوختن کویل ویپ و پاد (افزایش طول عمر کویل)

قرار بود ویپ از سیگار ارزانتر باشد ولی اگر بخواهید هر چند روز یک بار کویل یا پاد جدید بخرید، خیلی برایتان گران تمام می شود.

در واقع، کویل ها و پادها دو قطعۀ اصلی ویپ هستند که در این چند سال گران شده اند؛ با وجود اینکه قیمت یک جعبه کویل خیلی فرق نکرده ولی تعدادش کم شده!

یعنی چند سال پیش هر جعبه 5 تا کویل داشت ولی الان 3-2 تاست!

کویل ها بزرگ تر و حجیم ترند و هزینۀ ساخت شان بیشتر از همیشه است. تولیدکننده ها کویل های کم تری را در هر جعبه می گذارند تا ارزانتر تمام شود.

آیا توجه کردید که دوام کویل ها مثل قبل نیست؟

تا حالا شده بعد از یکی دو روز استفاده از کویل جدید داخل مخزن را نگاه کنید و ببینید کویل تان چقدر سیاه و کثیف شده؟

اگر یادتان باشد قبلاً هر کویل حداقل یک هفته عمر می کرد پس چه شده که الان دو روز هم دوام نمی آورد؟

در این مقاله می خواهیم روش های افزایش طول عمر کویل و پاد را توضیح دهیم. می خواهیم ببینیم چرا کویل زیاد عمر نمی کند و چند راهکار ساده یادتان بدهیم تا چند هفته از یک کویل استفاده کنید. با ما همراه باشید.

چرا کویل ها اینقدر زود می سوزند؟

علت کاهش طول عمر کویل دو چیز است که در ادامه هر دو را توضیح می دهیم:

کویل نیم سوز

نیم سوز شدن ، رایج ترین دلیل از کار افتادن کویل هاست! اگر تازه کارید، احتمالاً الان از خودتان می پرسید کویل نیم سوز دیگر چه کوفتی است؟

ای لیکوئیدها ماده ای به نام سوکرالوز دارند؛ موقع ویپ کشیدن، بقایای سوکرالوز روی کویل جمع می شوند.

هرچند تقریباً همۀ مواد طعم دهندۀ مورد استفاده در ایجوس ذراتی را به جا می گذارند ولی اصلی ترین دلیل سوختن کویل همین ذرات سوکرالوزند. در واقع اینها به طور کامل تبخیر نمی شوندو مشکل بوجود می آورند.

سوکرالوزدر نتیجۀ حرارت کاراملی می شود و می سوزد.

تقریباً مثل سوختن شکر است و یک پوشش ضخیم روی کویل تان ایجاد می کند. این پوشش ضخیم و ضخیم تر می شود تا جایی که دیگر ویپ غیرقابل تحمل است و چاره ای جز تعویض کویل ندارید.

این روزها کویل نیم سوز به دو دلیل مشکل جدی است؛ اولاً بیشتر ای لیکوئیدهای امروزی سوکرالوز دارند.

ای لیکوئیدها شیرین تر از همیشه اند و بقایای بیشتری به جا می گذارند. ثانیاً کویل های امروزی خیلی قوی هستند. هرچه ای لیکوئید بیشتری مصرف کنید، سوکرالوز بیشتری از دستگاه می گذرد و کویل زودتر می سوزد.

خشکی کویل

مورد دیگری که باعث می شود کویل هایتان خیلی زود بسوزند این است که کویل موقع ویپ کشیدن خیس نیست.

این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که در ادامه توضیح می دهیم. کویل ها بسرعت داغ می شوند.

یک فتیلۀ پنبه ای دور کویل پیچیده شده و کویل ای لیکوئید موجود در فتیله را بخار می کند.

ایجوس های جدید باید از مخزن به فتیله برسند و آن را خیس نگه دارند. اگر این اتفاق نیفتد، فتیله خشک می ماند و پنبۀ خشک در یک چشم به هم زدن می سوزد. در صورتیکه فتیله کوچکترین سوختگی داشته باشد، موقع ویپ کشیدن مزۀ سوختگی می دهد.

الان متوجه شدید چرا کویل ها سریع می سوزند؟ مشکل کویل نیم سوز است یا خشکی فتیله؟ برای فهمیدن این موضوع کافیست موقع تعویض کویل همه چیز را بررسی کنید.

بالای کویل را ببینید؛ اگر سیم های فلزی سیاه و سوخته به نظر می رسند- نه سفید و تمیز- معنیش این است که کویل بخاطر جمع شدن ذرات سوکرالوز خراب شده؛

اما اگر سیم ها هنوز سفید و تمیزند، به احتمال زیاد مشکل از فتیله است.

کویل را جدا کنید و سیم ها و فتیله را از بالا بیرون بیاورید. پنبه را باز کنید. آیا نقطه های تاریکی روی آن می بینید؟ پس فتیله سوخته و کویلتان به اندازۀ کافی خیس نشده است.

چند روش ساده برای افزایش طول عمر کویل

از ای لیکوئیدهای غیرشیرین استفاده کنید.

اگر کویل به خاطر سوکرالوز نیم سوز شده ، راه حل ساده است: دیگر از ایجوس های شیرین استفاده نکنید.

آیا طعم ای لیکوئیدتان به شیرینی آبنبات است؟ آیا وقتی ویپ می کشید شیرینی را در دهان و لب هایتان حس می کنید؟

ای لیکوئید شما ساکرالوز دارد و به همین خاطر است که کویلتان نصف عمر می شود

. اگر مصرف ایجوس شیرین را کنار بگذارید، مشکل حل می شود. می توانید چند وقت یک بار کویل خودتان را بسازید ولی این کویل ها هم برای همیشه دوام نمی آورند؛

پاد یا مخزن باید پر باشد.

وقتی از کنار کویل نگاه می کنید، چند تا سوراخ می بینید؛ پنبه از این سوراخ ها پیداست.

موقع ویپ کشیدن، فتیلۀ پنبه ای کویل خشک می شود؛ ای لیکوئید از این سوراخ ها به پنبه می رسد و آن را خیس نگه می دارد.

با بررسی مخزن متوجه می شوید سوراخ های فتیلۀ کویل کمی پایین تر از مخزن قرار دارند. ویپ کشیدن با مخزن خالی یعنی سطح ایجوس مخزنتان زیر منافذ فتیله است؛ در این حالت، فتیله دیگر آنطور که باید خیس نمی شود.

اگر بخواهید با مخزن تقریباً خالی ویپ بکشید، فتیله را می سوزانید؛ پس هر چه زودتر مخزن را پر کنید.

توان مصرفی دستگاه را کاهش دهید.

وقتی فتیله به خوبی کار می کند می توانید بدون نگرانی از سوختن آن، پُک های عمیق و طولانی بزنید؛ چون فتیله ایجوس کافی دارد و مشکلی پیش نمی آید. اما اگر توان مصرفی دستگاهتان بالاست، کویل تمام ایجوس فتیله را بخار می کند و فتیله فرصتی ندارد تا دوباره خیس شود!

در نتیجه با هر پُکی که می زنید ، فتیله را می سوزانید و طول عمر کویل تان را کم می کنید.

آیا تا حالا بعد از یک پُک طولانی احساس سوزش خفیف داشتید؟ احتمالاً فتیله تان سوخته! شاید یک پُک طولانی بلافاصله کویل تان را نسوزاند ولی مطمئن باشید که آن را نصف عمر می کند.

موقع تعویض کویل مخزن به نوشتۀ روی آن توجه کنید. محدودۀ توان مصرفی حک شده است. تولیدکنندگان محصولات ویپ این محدوده ها را با ماشین های خودکار انتخاب می کنند به نحوی که هر بار بتوانید یک پف 3-2 ثانیه ای بزنید. اگر از 3-2 ثانیه بیشتر شود، باید توان مصرفی کویل را پایین بیاورید.

استفاده از کویل در محدودۀ توان توصیه شده فقط زمانی بی خطر است که مدت هر پک از 3-2 ثانیه بیشتر نباشد.

نسبت VG/ PG را تنظیم کنید.

ایجوس حاوی گلیسیرین گیاهی و پروپیلن گلیکول است و نسبت این دو ماده، عملکرد ایجوس و بهترین نوع سخت افزار ویپینگ را تعیین می کند. VG خیلی از PG غلیظ تر است بنابراین ترکیب 50/50 نسبتاً رقیق و ترکیب 20/80 خیلی غلیظ است. در بیشتر ای لیکوئیدها از ترکیب 50/50 استفاده می کنند.

معمولاً نسبت VG/PG روی بطری نوشته شده؛ می توانید از این اطلاعات برای خرید مخزن یا دستگاه ویپ مناسب استفاده کنید. مثلاً سیستم های ویپ معمولاً با نسبت 50/50 خیلی خوب کار می کنند.

اگر با یک مخزن ساب اهم کار می کنید، باید از ای لیکوئیدهای غلیظ تری استفاده کنید که درصد گلیسرین گیاهی شان بالاست.

اما اگر با دستگاه های کوچکی مثل سیستم پاد ویپ می کشید، باید به فکر نسبت های پایین تر VG/PG باشید تا دستگاه زود خراب نشود.

موقع کار با دستگاه های کوچک یادتان باشد نسبت VG/PG تاثیر زیادی روی طول عمر کویل دارد.

کویل اتومایزر این سیستم ها دارای یک منفذ کوچک در قسمت فتیله است؛ پس هر چه ایجوس شما رقیق تر باشد، راحتتر به فتیله می رسد و جلوی سوختن آن را می گیرد. ولی اگر خیلی غلیظ باشد، خبری از جریان ای لیکوئید نیست و فتیله خشک می ماند.

در صورتی که سیستم پادتان خیلی زود از کار می افتد یا موقع ویپ کشیدن احساس سوزش ناخوشایندی دارید، باید اول نسبت VG/PG ای لیکوئید را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دلیل بازگشت وجه

گردونه شانس
برای مشاهده گردونه شانس باید وارد شوید

جوایز گردونه شانس:

  • پانصد امتیاز معادل 50 هزار تومان
  • سیصد امتیاز معادل 30 هزار تومان
  • کد تخفیف 15 درصد
  • کد تخفیف 10 درصد
  • کد تخفیف 5 درصد