تاریخچۀ اتومایزر سیگار الکترونیکی

اتومایزر چیست ؟

اتومایزر مجموعه ای از سیم های حرارتی است که ایجوس را بخار می کنند.

بدون اتومایزر نمی توانید ویپ بکشید پس این یکی از اصلی ترین قطعات ویپ شماست

. احتمالاً موقع بررسی تاریخچۀ ویپ ، بیشتر به خود دستگاه ها توجه دارید. در هر حال ما اینجا هستیم که بیشترین تغییرات ظاهری ایجاد شده در طول صنعت را با هم مرور کنیم؛ یادتان باشد تاریخچۀ اتومایزر سیگارهای الکترونیکی هم خیلی جالب است.

بیایید ببینیم در چند سال گذشته ای سیم های گرمایشی کوچک چقدر تغییر کرده اند.

دستگاه اتومایزر التراسوند پیزوالکتریک

هون لیک داروسازی چینی است که اولین سیگار الکترونیکی را اختراع کرد.

او چندین ثبت اختراع از سراسر دنیا گرفت و این اختراعات هنوز معتبرند. در اولین سیگار الکترونیکی خبری از سیم گرمایشی نبود بلکه از یک اتومایزر پیزوالکتریک استفاده شد که ای لیکوئید را با ارتعاشات التراسوند تبخیر می کرد.

اتومایزر در اصل یک اسپیکر کوچک بود که باعث انتشار امواج صوتی با فرکانس بالا می شد.

هون در نهایت فهمید که می تواند با استفاده از اتومایزر، ای لیکوئید را به جای اولتراسوند با گرما بخار کند. نمی دانیم آیا هنوز هم سیگارهای الکترونیکی اولتراسوند هوند در بازار یافت می شوند یا نه!

USONICIG Rhythm- شکل بالا- در سال 2018 تلاش غیرموفقی برای تولید یک ویپ مدرن مجهز به اتومایزر اولتراسوند انجام شد.

اولین اتومایزر مجهز به سیم گرمایشی

اولین سیگارهای الکترونیکی بازار با اتومایزرهای مجهز به تکنولوژی سیم مقاومتی کار می کردند ولی چون آن زمان خبری از مخزن ویپ نبود ،از نظر ظاهری خیلی با اتومایزرهای امروزی فرق داشتند.

اتومایزرهای اولیه(شکل سمت چپ) ، کارتریج(شکل وسط) و دریپ تیپ(شکل سمت راست)

سیگارهای الکترونیکی اواخر سال 2000 و اوایل 2010 به سیگارهای الکترونیکی سه تکه معروف بودند. همانطور که در تصویر بالا می بینید، اتومایزر یک قطعۀ قوطی شکل بود که به یک سیگار یا باتری قلمی پیچ می شد.

سیم گرمایشی داخل آن قرار داشت و یک پل توری فولادی بالای اتومایزر بود. شما باید کارتریج پلاستیکی را روی اتومایزر فشار می دادید تا سیگار با ای لیکوئید پر شود. پل فولادی اتومایزر، اسفنج خیس داخل کارتریج را فشرده می کرد تا ای لیکوئید به سمت سیم گرمایشی جریان پیدا کند.

کارتریج های پر از اسفنج خوب کار می کردند ولی خیلی قابل اعتماد نبودند.گاهی سیگارهای الکترونیکی سه تکه بخار تولید نمی کنند حتی اگر کارتریج خیس باشد؛ در نتیجه اسفنج های پلاستیکی بیش از حد گرم و ذوب می شوند.

فناوری جدید این مشکل حل شد اما جامعۀ ویپ هم راه حل خودش را پیدا کرد.

دریپ و دیپ

ویپرها خیلی زود فهمیدند اگر جریان ای لیکوئید همیشه برقرار باشد، اتومایزر خوب کار می کند؛ اما کاتریج های اسفنجی جریان ثابتی نداشتند.

برای حل این مشکل روش دریپ و دیپ ابداع شد. با پیشرفت تکنولوژی ویپ، دیپ یا غوطه ورسازی حذف شد ولی دریپ یا روش قطره چکانی هنوز کاربرد دارد.

در روش دیپ ای لیکوئید را در ظرف می ریختند و پل مشبک فولادی اتومایزر را داخل آن می گذاشتند تا ای لیکوئیدش تأمین شود. با این روش اتومایزر همیشه خیس می ماند و دیگر نیازی به اسفنج نبود.

همانطور که در شکل بالا می بینید، در دریپ یا روش قطره چکانی کارتریج با یک دریپ تیپ توخالی جایگزین می شود.

در این حالت، ای لیکوئید مستقیماً از سوراخ بالای دریپ تیپ روی اتومایزر می ریزد. امروزه مردم از اتومایزرهایی استفاده می کنند که فقط برای دریپ کردن ساخته شده اند.

کارتومایزر تحول جدید سیگارهای الکترونیکی کوچک

تولیدکننده های می دانستند برای اینکه سیگارهای الکترونیکی بازار را قبضه کنند باید اعتماد مردم جلب شود. بنابراین از کارتومایزر استفاده کردند، ترکیب یکبار مصرف کارتریج و اتومایزر!

در شکل بالا تصویر کارتومایزر و اجزای داخلی آن را می بینید.

بالای کارتومایزر یک کویل حرارتی است که دور آن یک توری پیچیده شده؛ یک لولۀ هوا، توری را از مسیر هوای اتومایزر جدا می کند تا بخار از بالای آن خارج شود. توری کویل حرارتی را خیس نگه می دارد و تا زمانی که توری خشک باشد، گرمای کویل ای لیکوئید را به مرکز کارتومایزرمی کشد.

کارتومایزر خیلی بهتر از کارتریج های اصلی سیگارهای الکترونیکی کار می کرد.

هر کارتومایزر یک کویل حرارتی جدید داشت و وقتی خشک می شد آن را دور می انداختند. کارتومایزرها هنوز هم در خیلی از سیگارهای الکترونیکی کوچک بکار می روند.

ذخیره سازی آسان ای لیکوئید با مخازن کارتومایزر

کارتومایزرها در انتقال ای لیکوئید خیلی عالی عمل می کردند ولی نمی توانستند ای لیکوئید زیادی ذخیره کنند؛ ظرفیت ایجوس کارتومایزرهای معمولی کم تر از 1 میلی لیتر بود.

این مشکل با اختراع مخزن حل شد.

یک نفر به این فکر افتاد که کنار کارتومایزر را سوراخ کند وآن را در یک مخزن شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهد.

موقع ویپ کشیدن، ای لیکوئید از طریق این سوراخ از مخزن به کارتومایزر می رفت و تا وقتی مخزن خالی نمی شد، کارتومایزر پر از ای لیکوئید بود. در نتیجه برای اولین بار افراد می توانستند تمام روز ویپ بکشند.

ظهور اتومایزرهای قابل بازسازی

اتومایزرهای قابل بازسازی یکی از نقاط عطف تاریخ اتومایزرها هستند.

این بار هم یک نفر به این فکر افتاد که نباید برای تولید یک اتومایزر بهتر منتظر چینی ها بماند. اتومایزر کویلی است که از یک سیم مقاومتی و یک فتیله تشکیل شده و افراد فنی خودشان می توانند آن را بسازند.

اتومایزرهای اولیه جرقۀ ساخت و فروش اتومایزرهای قابل بازسازی را زدند و در نتیجه تولید این قطعات از مواد درجه یکی مثل فولاد ضدزنگ و شیشه بوروسیلیکات به تجارتی پر رونق تبدیل شد. در شکل بالا یک اتومایزر اولیۀ قابل بازسازی را می بینید.

یکی از مزایای اصلی کاربرد اتومایزر قابل بازسازی این است که به جز واحد اصلی، بقیه قطعات خیلی ارزانند؛ تنها چیزی که لازم دارید سیم مقاومتی و پنبه است!

کلیرومایزر: اولین مخزن سیگار الکترونیکی

اتومایزرهای قابل بازسازی ایدۀ خیلی خوبی بودند ولی ویپرهای حرفه ای یک چیز راحتتر می خواستند.

تولیدکننده های چینی برای حل این موضوع کلیرومایزرها را پیشنهاد دادند. کلیرومایزر از لحاظ ظاهری مثل کارتومایزر است ولی یک پوستۀ پلاستیکی نیمه شفاف دارد.

بعلاوه به جای توری یک فتیله تعبیه شده که ای لیکوئید را به کویل می رساند؛ باید کلیرومایزر را بچرخانید تا باز شود، بعد می توانید آن را پر کنید.

اساساً کلیرومایزرها اولین مخازن سیگار الکترونیکی بودند که به تولید انبوه رسیدند.

این دستگاه ها هنوز هم تولید می شوند ولی تکنولوژی مخزن ویپ اینقدر پیشرفت کرده که دیگر کسی از اینها استفاده نمی کند.

مخازن ویپ مجهز به اتومایزر قابل تعویض

بیشتر ویپرها دوست دارند از اتومایزر خودشان استفاده کنند.

مشکل کلیرومایزرها این بود که فقط برای چند بار مصرف خوب بودند. وقتی طعم مخزن یا تولید بخار افت می کرد، شما باید کل آن را دور می انداختید و یک کلیرومایزر جدید می خریدید؛ وقتی مخزن ویپ از کار می افتد، کویل خراب شده ولی مخزن سالم، قطعۀ دهانی و محفظۀ بیرونی سالم است.

تولیدکننده های چینی برای حل این مشکل روی کلیرومایزر مجهز به کویل اتومایزر قابل تعویض سرمایه گذاری کردند؛ ایدۀ بدی نبود اما کلیرومایزرهای پلاستیکی دردسرساز شدند.

خیلی از مردم می گفتند محفظه های پلاستیکی طعم ایجوس را تغییر داده، تازه بعضی از طعم های خاص به خصوص مرکبات و دارچین، باعث ترک خوردگی و شکستن کلیرومایزرها می شدند.

باز هم چینی ها دست به کار شدند و یک چیز بهتر اختراع کردند: مخزن شیشه ای مجهز به کویل اتومایزر قابل تعویض. در شکل بالا Kanger Protank ، یکی از این مخازن را می بینید

. ProTank از شیشه و فولاد ضدزنگ ساخته شده که طعم خیلی خالص تری داشت؛ این مخزن از موفق ترین محصولات صنعت ویپ بود. مخازن امروزی خیلی شبیه ProTank هستند.

مخازن ساب اهم

با اختراع اولین مخازن شیشه ای با کویل های اتومایزر قابل تعویض، ویپرهایی که دنبال یک چیز ساده می گشتند به آرزویشان رسیدند. تنها سوال این بود که آیا می توان بخارهای بیشتری تولید کرد؟

ده سال پیش کسانی که از اتومایزرهای قابل بازسازی استفاده می کردند، برای ویپ کشیدن با توان بالا از کویل های ساب اهم با مقاومت خیلی پایین کمک می گرفتند. فقط باید یکی از آن کویل ها را در قسمت قابل تعویض می گذاشتند تا داخل مخزن شیشه ای جا شود.

مخزن Kanger SubTank که شکل آن را بالا می بینید، یکی از اولین مخازن ساب اهم تولید انبوه بود.

اتومایزرهای قابل بازسازی

وقتی مخازن ساب اهم در بازار ویپ معروف شدند، تولیدکننده های چینی ایدۀ اتومایزرهای قابل بازسازی را اجرایی کردند.

این ایده به توسعۀ انواع جدیدی از اتومایزرهای قابل بازسازی یعنی اتومایزرهای قطره ای قابل بازسازی، اتومایزرهای مخزنی قابل بازسازی و اتومایزرهای مخزنی قطره ای قابل بازسازی منجر شد که هر کدام ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

این اتومایزرهای قابل بازسازی علاوه بر هزینۀ کم، یک مزیت ویژه داشتند: در مقایسه با مخازن ساب اهم مجهز به کویل های پیش ساخته، بخار بیشتری تولید می کردند. هرچند الان کویل های پیش ساخته این مشکل را ندارند و نسبت به کویل های قابل بازسازی بخار بیشتری تولید می کنند؛ برای همین هم امروزه معروف ترند.

اتومایزرهای مش کویل

از سال 2010 ، نسل جدید مخازن ویپ روز به روز قدرتمندتر شدند؛ به طوری که با توسعۀ مخازنی مثل SMOK TFV12 Cloud Beast King این فناوری به اوج خود رسید. در شکل بالا کویل های SMOK TFV12 را می بینید.

همانطور که می بینید، این کویل ها فوق العاده پیچیده اند. آنها 12 سیم گرمایشی جداگانه دارند و برای کارکرد موثر به 200 وات برق نیاز دارند.

SMOK TFV12 از نظر تولید بخار حرف ندارد ولی به یک مخزن قدرتمند مجهز است.

با ظهور مش کویل پیشرفت بزرگی در تاریخ اتومایزرها اتفاق افتاد؛ مش کویل اتومایزری است که در آن به جای سیم های قدیمی از یک نوار مشبک فلزی استفاده شده. مقاوم کم و سطح مقطع زیاد دو ویژگی این مش کویل ها هستند اما جرم کم تری دارند و در توان مصرفی پایین خوب کار می کنند.

اختراع مش کویل یعنی خروج ابرهای بزرگ از دستگاهی که به جای 200 وات، فقط با 100 وات یا حتی کم تر کار می کند.

مش کویل ماندگاری بیشتر و طعم بهتری دارد و با آن خبری از ترکیدن، ترک خوردن یا نشتی نیست. این روزها، تقریباً همۀ مخازن مدرن مثل SMOK TFV16 جدید از مش کویل استفاده می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دلیل بازگشت وجه

گردونه شانس
برای مشاهده گردونه شانس باید وارد شوید

جوایز گردونه شانس:

  • پانصد امتیاز معادل 50 هزار تومان
  • سیصد امتیاز معادل 30 هزار تومان
  • کد تخفیف 15 درصد
  • کد تخفیف 10 درصد
  • کد تخفیف 5 درصد