خرید ویپ (آموزش قبل از خرید)

ویپ انواع و اقسام متفاوتی دارد

اگر تا به حال به فکر خرید ویپ افتاده اید و یا اسم آن را شنیده یا حتی قصد ترک سیگار و جایگزینی آن با ویپ را دارید نیاز دارید اطلاعاتی کلی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

ویپ و ویپینگ در چند سال اخیر بسیار گسترده و تخصصی شده است به طوری که شما باید دقیقا بدانید برای چه نیاز و سلیقه ای میخواهید وارد این حیطه بشوید تا بتوانید تجربه ای لذت بخش داشته باشید.

ویپ چیست ؟

ویپ به وسیله ای گفته می شوند که فرآیند تبخیر را انجام دهد .

انواع مختلفی از این دستگاه ها در بازار وجود دارد ؛ دربرخی ویپ ها هر ماده قابل تبخیری استفاده می شود اما بعضی دیگر محدود به مواد خاصی هستند .

egos یا ویپ های قلمی کمی پیشرفته تر از سیگارهای الکترونیکی (e-cigs) هستند هرچند گاهی به اشتباه ecigs نامیده می شوند ؛ ویپ های قلمی شبیه ساز بادی هستند و ارزان ترین و پرکاربردترین ویپ های موجود در بازارند .

شکل ظاهری مادها چیزی بین شوکر الکتریکی و ساز بادی است و به لحاظ انرژی قابل توجه خود مجبوبیت دارند .

این دستگاه ها بخاطر سفارشی سازی جنون آمیز مشهورند و اصلا برای تازه کارها مناسب نیستند.

برخی دیگر ویدویپ ها هستند ؛ این ویپ ها نام اختصاصی ندارند اما اگر درگوگل سرچ کنید ، همیشه در صدر جدول قرار دارند .

بعضی با گل ، بعضی یا وکس و بعضی با هر دو کار می کنند .

حتی برخی ویپ ها روغنی اند و در آن از روغن کانابیدیول (شاهدانه) یا انواع نیکوتین استفاده می شود . اکثر ویپ ها با ایجوس کار می کنند .

شما در ویپ خود از چه ماده ای استفاده می کنید ؟

می توانید وید ، وکس یا شاتر دود کنید اما بیشتر مردم ایجوس ها را ترجیح می دهند چون مصرف آن ها در تمام دنیا فانونی است .

جویس های نیکوتین معطر محبوبیت زیادی دارند ؛ معمولا ابتدا با 0mg نیکوتین شروع می کنند و گاهی تا 9mg یا بیشتر ادامه می دهند .

اگر تازه کارید ، پیشنهاد می کنیم با 0  یا 3mg نیکوتین شروع کنید . نیکوتین تندی ویپ را افزایش می دهد و می تواند موجب ایجاد سرفه های تهوع آور شود؛ احساس می کنید دارید دود اگزوز ماشینتان را استنشاق می کنید .

به علاوه نیکوتین ویپ در مقایسه با نیکوتین سیگار تاثیر متفاوتی بر سیستم های بدنتان دارد ؛ بنابراین در صورت مصرف بیش از حد نیکوتین ، حالت تهوع و کسالت به شما دست خواهد داد .

آیا ویپینگ خطرناک است ؟

براساس ادعای دولت بریتانیا ، ضرر ویپ ها 95% کم تر از فرآورده های دخانی سنتی است و چندان جای تعجب ندارد !

سیگارها شبیه مرده هایی کفن پوش اند که با کارسینوژن ها یا سرطان زاها پرشده اند . شما حتی می توانید مرگ آور بودن سیگارها را با اسلحه ، اتومبیل یا پای فیل چرنوبیل مقایسه کنید .

اگر تا بحال سیگار مصرف نکرده اید ، ویپ ها برایتان خطرناک خواهند بود و به همین خاطر است که براساس قوانین FDA  فروش این محصولات به افراد زیر 18 سال ممنوع است .

به علاوه ویپ ها شامل اجزای دیگری نظیر  فرمالدهید یا دی استیل اند و براین اساس لازم است تمام محصولات ویپینگ  ازجمله ایجوس ها مورد تایید FDA باشند .

خطراتی که در اخبار از ویپینگ شنیده اید

ریه پاپ کورنی چیست ؟

ریه پاپ کورنی نام دیگر برونشیولیت انسدادی است نوعی بیماری غیرقابل بازگشت ریوی که در موارد حاد باید پیوند ریه انجام شود .

اصطلاح ریه پاپ کورنی به اتفاقی که برای 8 کارمند کارخانه پاپ کورن میسوری رخ داد و همه آن ها به برونشیولیت انسدادی مبتلا شدند ، اشاره دارد .

علت بیماری کار با دی استیل تشخیص داده شد ؛ یک ماده شیمیایی تشدیدکننده طعم که در کره مصنوعی یافت می شود .

این ماده در برخی e-liquidها بخصوص موارد دارای رایحه قوی میوه و شکلات نیز بکار می رود .

اگرچه یک بار مصرف ویپ حاوی دی استیل آسیب زا نیست ، مصرف مکرر آن می توان صدمات جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد .

بنابراین از مصرف e-liquid های حاوی دی استیل نترسید اما در مورد استفاده مکرر جانب احتیاط را به کار گیرید .

داستان باتری های انفجاری چیست ؟

گویا هر هفته شاهد گزارش انفجار سیگارهای الکترونیکی هستیم ! ما اطلاعات موجود را از سال 2012 مورد بررسی قرار دادیم .  

در ویپینگ از باتری های یون لیتیوم استفاده می شود و ممکن است دچار شرایطی شوند که در شیمی به آن مهارگسیختگی حرارتی می گویند .

زمانیکه باتری ها بیش از حد شارژ یا گرم شده یا سوراخ شوند ، به سرعت و تازمانی که منفجر شوند ، انرژی تولید می کنند .

در دستگاه ویپ این باتری ها دقیقا کنار کویل های حرارتی بیش از حد داغ قرار گرفته اند و احتمال وقوع مهارگسیختگی حرارتی وجود دارد .

از آنجایی که اکثر افراد از ولتاژ شارژ باتری خود اطلاع ندارند ، این باتری ها در اثر شارژ بیش از حد  به فشار حرارتی دچار شده و منفجر می شوند .

استفاده از باتری های باکیفیت و آگاهی از ولتاژ مناسب ، به طور چشمگیری احتمال انفجار سیگارهای الکترونیکی را کاهش می دهد .

البته برخی آدم های کندذهن عاشق آتش افروزی اند و از مادهای غیرقانونی استفاده می کنند .

طرز کار این مادها بسیار ساده است اما اگر به درستی انجام نشود ، ممکن است باتری داغ شده و مجددا مهارگسیختگی حرارتی !!!

اگر تازه کار هستید بهتر است از مادهای قانونی استفاده کنید .

اصطلاحات رایج در مورد ویپ

مادینگ به چه معناست ؟

در ابتدا egoها کاربرد گسترده ای در ویپینگ داشتند اما ویپرهای شجاع گفتند ” ما می توانیم این باتری ها را بهبود ببخشیم ” و مادینگ شروع شد !

ماد به سیگار الکترونیکی اشاره دارد که در آن از باتری قابل تعویض استفاده می شود ؛ از آنجایی که در حال حاضر اکثر مادها تولید انبوه دارند ، با این نام شناخته شدند .

مادها به دلیل سفارشی سازی باورنکردنی ، محبوبیت فوق العاده ای دارند .

ماد ویپ چیست ؟

ماد ویپ ها به ویپ هایی گفته می شوند که هواداران دو آتیشه ای دارند به علاوه دسترسی به آن ها چندان ساده نیست . برخی اجزای اولیه آن ها عبارتند از :

  • Battery Mod : باتری جعبه ای است که در قسمت تحتانی قرار دارد . برحسب ماد ، این جعبه می تواند تا بیش از 3 باتری را درخود جای دهد – در گذشته از باتری قابل شارژ 16850  استفاده می شد . دما ّ، توان ، مقاومت  و ولتاژ باید گزارش شده باشد .
  • مخزن : مخزن نگهدارنده ایجوس است . برخی مخازن خیلی کوچک هستند و تنها چند میلی لیتر ظرفیت دارند و برخی دیگر خیلی بزرگ اند . من مخازنی دیدم که تا 10 میلی لیتر ظرفیت داشتند .
  • فتیله : اگر مستقیما ایجوس را گرم کنید ، احساس ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد . فتیله ایجوس را جذب کرده و آن را به بخش گرمایی انتقال می دهد . فتیله ها از مواد مختلفی مثل پنبه یا سیلیکا ساخته شده اند .
  • کویل : عامل حرارتی . کویل ها مقاومت های متنوعی دارند که از 0.2 اهم تا بیش از 8 اهم متغیر است . اگرچه برخی ویپرها کویل و فتیله مخصوص به خود را می سازند ، می توان این دو را باهم خریداری کرد . به علاوه درحال حاضر کویل های قابل تعویض نیز در بازار موجودند .
  • دریپ تیپ یا قطعه دهانی : قسمتی که از آن سیگار می کشید ! دریپ تیپ ها تنوع گسترده ای دارند و از مواد مختلفی مانند پیرکس ، شیشه ، استیل و حتی پلاستیک ساخته می شوند .
  • اتومایزر : بسیاری از افراد از جمله من نمی خواهیم با یافتن کویل مخصوص ، فتیله ، مخزن یا دریپ تیپ خودمان را به زحمت بیاندازیم . تمام این چهار قسمت به صورت یکجا در اتومایزر به فروش می رسند . کافیست اتومایزر را در باتری ماد قرار دهید ، مخزن را پر کرده و شروع کنید .

مقاومت ، توان و ولتاژ

اکثر مادها مجهز به کنترل کننده حرارتی هستند که به لحاظ تئوری به شما امکان می دهد میزان حرارت ویپ را کنترل کنم ؛ پس چرا تمام سایت ها دائما درمورد باتری و توان و مقاومت و ولتاژ مطلب می نویسند ؟

بنا به گفته لانس والن یکی از متخصصان ویپ که در انجمن ویپ تحت عنوان Steam Monkey شناخته می شود ” علیرغم آنچه تمام تجهیزات کنترل حرارتی موجود در بازار ادعا می کنند ، ما نمی توانیم واقعا دما را کنترل کنیم ” .

کنترل دما کار دشواری است . عامل حرارتی ، ایجوس و هوای محیط هر یک دمای مخصوص به خود دارند . برای اندازه گیری مداوم و دقیق دمای بخار، ویپ ها باید خیلی بزرگ تر و گرانتر باشند .

به نظر والن در تجهیزات کنترل دما از منحنی مقاومت کابل و برخی محاسبات ریاضی استفاده می شود . 

ویپینگ و ریاضیات

در عرصه ویپ قدرت و توان دستگاه مهم ترین اصل است .

اگرچه بنظر می رسد که باید در زمینه مهندسی الکتریک اطلاعاتی داشته باشید ، اما فقط باید چند نکته را بدانید .

توان دستگاه مهم ترین مولفه است .

هرچه توان دستگاه بیشتر باشد ، اتومایزر گرم تر می شود .

دمای بالا به لحاظ تئوری یعنی ابرهای غول آسا ! اما در صورت تولید حرارت بیش از حد ، در زمان استنشاق ریه خود را می سوزانید .

اکثر ویپرها توان 4 و 9 وات را ترجیح می دهند . برای کنترل توان باید دو مساله را مدنظر داشته باشید .

مقاومت کویل ها با اهم ارزیابی می شود و هرچه مقاومت کم تر باشد ، برای رسیدن به توان دلخواه ولتاژ کم تری لازم است .

در اینجا با ریاضیات سروکار داریم . ولتاژ را به توان دو رسانده و حاصل را به مقاومت دستگاه تقسیم کنید تا توان را بدست آورید .

اما زمانیکه در فروشگاه مشغول خرید کویل های جدید با مقاومت دلخواه هستید یا می خواهید باتری ماد خریداری کنید ، نیازی به انجام محاسبات ریاضی نیست .

در اینجا یک نمودار کاربردی را می بینید . تا زمانیکه در منطقه سبزرنگ باشید ، اوضاع مساعد است ولیکن به خاطر داشته باشید هرچه توان بیشتر باشد ، ابرها بزرگ ترند !

بنابراین بعضی از افراد برای تجربه ابرهای غول آسا ، نمودار را نادیده می گیرند . اینجا به ویپینگ ساب اهم می رسیم .

ویپینگ ساب اهم ؟

اگر از یک ویپ ساب اهم با اتومایزر سنتی استفاده کنید ، احساس بسیار ناخوشایندی خواهید داشت و احتمالا کویل ماد نابود می شود .

مخازن ساب اهم با وسواس زیادی ساخته می شوند ؛ با استفاده از آن ها هوای بیشتری به درون مخزن جریان می یابد و ابرهای بزرگتری تولید خواهد شد .

اگر واقعا به آن ابرهای غول آسا علاقه دارید و کمی گرما را ترجیح می دهید که تقریبا شبیه سیگارهای قدیمی باشد ، ساب اهم ویپینگ گزینه مناسبی است .

نکات پایانی

ویپینگ – بخصوص ماد ویپینگ – یعنی سفارشی سازی ؛ بیش از حد وسوسه انگیز است ! شروع آرامی داشته باشید . بیشتر به فروشگاه ما سر بزنید و اطلاعات کسب کنید . از سوال کردن نترسید .

حتما اگر سوالی دارید در زیر همین پست کامنت بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دلیل بازگشت وجه

گردونه شانس
برای مشاهده گردونه شانس باید وارد شوید

جوایز گردونه شانس:

  • پانصد امتیاز معادل 50 هزار تومان
  • سیصد امتیاز معادل 30 هزار تومان
  • کد تخفیف 15 درصد
  • کد تخفیف 10 درصد
  • کد تخفیف 5 درصد