افزایش طول عمر باتری ویپ و پاد

اگر اخبار ویپ را دنبال می کنید احتمالاً گزارش های آتش سوزی و انفجار باتری را دیدید.

حتماً متوجه شدید که این روزها چیزهایی مثل داغ شدن بیش از حد باتری و انفجار حرارتی به ندرت اتفاق می افتند.

بخش زیادی از این مساله به تغییر اولویت های تجهیزات برمی گردد به طوری که خیلی از ویپرها مادهای مکانیکی خطرناک را کنار گذاشتند و به جای آن از دستگاه های با توان قابل تنظیم استفاده می کنند.

اگر تازه کارید شاید از خواندن اینطور گزارشات نگران شوید چون تا حالا از این چیزها ندیدید.

اولین چیزی که باید در مورد باتری های لیتیوم یون بدانید این است که بی نهایت قدرتمندتر از باتری های AA هستند. هرچند در شرایط اتصال کوتاه همۀ باتری ها بیش از حد داغ می شوند ولی اتصال کوتاه با باتری لیتیوم یونی خیلی شدیدتر از باتری قلیایی است.

موقع ویپ کشیدن یک باتری لیتیوم یون را کنار دهانتان نگه می دارید؛ پس ایمنی باتری ویپ اهمیت زیادی دارد.

این مقاله راهنمای استفاده ایمن از باتری های ویپ است.

باتری های ویپ به ندرت دچار مشکل می شوند و تقریباً هر اتفاقی به خاطر اشتباهات کاربران است. اگر می دانید دارید چه کار می کنید، پس نباید نگران باشید. در ادامه به مهم ترین نکات ایمنی باتری اشاره می کنیم.

دستگاه های ویپ USB را با کامپیوتر شارژ کنید.

اگر دستگاه تان پورت شارژ USB دارد، برای شارژ با کامپیوتر طراحی شده؛ نباید دستگاه را با اداپتور دیواری USB شارژ کنید مگر اینکه مطمئن باشید جریان آن با مشخصات دستگاه سازگار است.

در بیشتر موارد، باتری ویپ با اداپتور دیواری USB که جریان شارژ آن 5/0 یا 1 آمپر باشد خوب کار می کند. می توانید با بررسی دفترچۀ راهنما، مشخصات شارژ دستگاه را ببینید. در بعضی موارد، تولیدکننده مشخصات شارژ را روی خود دستگاه می نویسد.

هرگز باتری دستگاه ویپ را با شارژ موبایل یا تبلت شارژ نکنید.

جریان شارژ موبایل های جدید خیلی بالاست؛ موبایل می تواند این جریان بالاتر را بدون داغ شدن بیش از حد تحمل کند ولی دستگاه ویپ شما برای پشتیبانی از فست شارژ طراحی نشده؛ باید آن را با جریان کم آمپر شارژ کنید.

باتری را با دقت حمل کنید.

اگر دستگاه باتری قابل حمل دارد، باید آنها را با دقت حمل کنید.

هیچ وقت باتری ویپ را داخل جیبتان نگذارید چون اگر به اشیاء فلزی مثل دسته کلید بخورد ، یک اتصال کوتاه ایجاد می شود و آتش می گیرد.

حتی اگر چیز فلزی داخل جیبتان نباشد، با تخلیه الکتریکی ساکن هم آتش سوزی اتفاق می افتد پس اصلاً ریسک نکنید. باتری ها را داخل جیبتان نگذارید.

بهترین راه حمل باتری این است که آنها را در جعبۀ مخصوص باتری قرار دهید.

داخل این جعبه حالت بالشتک دارد و نمی گذارد باتری ها با هم یا اشیاء فلزی دیگر تماس پیدا کنند. هرگز باتری را بدون جعبه حمل نکنید.

از باتری های خراب استفاده نکنید.

اگر باتری ویپ آسیب قابل تشخیصی دارد، فوراً آن را دور بیندازید. برآمدگی واضح نشان می دهد که باتری از نظر شیمیایی ایراد پیدا کرده و دندان زدن به آن می تواند باعث آسیب داخلی شود.

در هر دو مورد هیچ راهی برای بازیابی باتری وجود ندارد و باید آن را طبق قوانین محلی دور بیندازید.

اگر روکش خارجی باتری پاره شده، بلافاصله آن را کنار بگذارید. البته گاهی این باتری ها قابل تعمیرند و می توانید دوباره از آنها استفاده کنید.

فقط یادتان باشد کوچک ترین باید جدی گرفته شود چون کل محفظۀ باتری برق دارد. بالای باتری قطب مثبت و بقیۀ محفظۀ باتری قطب منفی است.

با پارگی پوشش باتری، یک جسم فلزی به محفظۀ رسانای برق برخور می کند و یک اتصال کوتاه ایجاد می شود.

خودتان می توانید پوشش باتری آسیب دیده را عوض کنید. این بسته بندی های یدکی در فروشگاه های لوازم ویپ یافت می شوند.

پوشش را با یک سشوار گرم کنید تا کاملاً دور باتری را بگیرد. بعد از اینکه پوشش را عوض کردید می توانید با خیال راحت از باتری استفاده کنید.

از ماد مکانیکی استفاده نکنید.

این روزها، ماد مکانیکی آخرین چیزی است که باید از آن استفاده کنید. در گذشته ویپرهای باتجربه خیلی از این مادها استفاده می کردند چون طول عمر و قدرت خوبی داشتند و بادوام و مقرون به صرفه بودند.

در روزهایی که همۀ ویپرها از کویل های اتومایزر بالای اهم استفاده می کردند، کاربرد مادهای مکانیکی منطقی بود. به علاوه، مادهای مکانیکی در مقایسه با cigalikeها یا ویپ های قلمی eGo که آن زمان در دسترس بودند، عملکرد فوق العاده بهتری داشتند.

با گذشت زمان، توقع مردم از دستگاه های ویپ بیشتر شد. وقتی مادهای مکانیکی برای اولین بار معروف شدند، مقاومت کویل اتومایزر معمولی 5/1 اهم بود و از باتری 2/4 ولتی، 8/2 آمپر جریان می کشید؛ اما امروز مقاومت کویل مخازن ساب اهم حدود 15/0 اهم است؛ یعنی کویل از باتری 2/4 ولتی، 28 آمپر جریان می کشد!

پس می توانید با خیال راحت ویپ بکشید.

فرق ماد مکانیکی و مادهای کاملاً تنظیم شده این است که ماد مکانیکی هیچ قطعۀ الکترونیکی ندارد، فقط یک لوله است که دکمه دارد!

اگر به صورت ناایمن از یک ماد مکانیکی استفاده می کنید، هیچ راهی نیست که به شما هشدار بدهیم؛ همۀ کسانی که از ماد مکانیکی با مخزن ساب اهم استفاده می کنند در خطرند.

اما ماد تنظیم شده به طور خودکار جریانات ناایمن، اتصالات کوتاه وگرمای بیش از حد را تشخیص می دهد. این تنها دستگاهی است که باید از آن استفاده کنید.

از یک شارژر خوب استفاده کنید.

اگر باتری های دستگاه ویپ قابل حمل هستند، یک شارژ خوب بخرید. با داشتن شارژر خارجی می توانید موقع استفاده از یک جفت باتری، باتری های دیگر را شارژکنید؛ بعلاوه شارژ خوب از نظر ایمنی هم مطمئن است.

یادتان باشد قیمت دستگاه ویپ درجۀ یک با شارژر باتری رده بالا فرقی ندارد؛ هزینۀ شارژر نباید خیلی بیشتر از قیمت کل دستگاه باشد.

وقتی یک شارژر باتری ویپ مستقل خوب می خریدمی توانید به طور همزمان چند باتری را متعادل و شارژ کنید. وقتی عمر مفید باتری تمام شود، این دستگاه به شما هشدار می دهد.

یکی دیگر از خصوصیات شارژر خوب این است که می توانید آمپراژ جریان شارژر را مشخص کنید.

مثلاً اگر باتری را با جریان 5/0 آمپر شارژ کنید، متوجه می شوید بیشتر دوام می آورد چون خبری از استرس ناشی از گرما نیست.

برای ساخت کویل، یک تستر مقامت مستقل بخرید.

تمام دستگاه های ویپ مدرن می توانند مقاومت کویل را تست کنند و یک اتصال کوتاه را تشخیص دهند.

پس اگر خودتان کویل می سازید چرا باید یک تستر مقاومت مستقل بخرید؟ جواب ساده است؛ شما یک تستر مقاومت می خواهید چون تنها راه تست مقاومت کویل ، این است که دکمۀ فایرینگ را فشار بدهید!

حالا فرض کنید شما یک کویل دارای اتصال کوتاه می سازید. الان ماد نباید روشن شود و روی صفحۀ نمایشگر نوشته «اتومایزر را چک کنید»! با این وجود، وقتی کویل های خودتان را می سازید می خواهید به دستگاهی که چندین هزار میلی آمپر ساعت زیر استاندارد کار می کند، اعتماد کنید؟ به نظرم بهتر است کویل ها را با چیزی امتحان کنید که برای این کار ساخته شده!

تستر مقاومت یک دستگاه مستقل با تریدینگ 510/eGO است و شما می توانید RDA تان را مستقیماً داخل آن رزوه کنید. چون RDA در موقعیت عمودی قرار می گیرد، ساخت کویل روی سطح خیلی راحتتر است.

کویل تان را بسازید و سوییچ را بچرخانید؛ تستر مقاومت تایید می کند که کویل شما در محدودۀ تعیین شده است و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دلیل بازگشت وجه

گردونه شانس
برای مشاهده گردونه شانس باید وارد شوید

جوایز گردونه شانس:

  • پانصد امتیاز معادل 50 هزار تومان
  • سیصد امتیاز معادل 30 هزار تومان
  • کد تخفیف 15 درصد
  • کد تخفیف 10 درصد
  • کد تخفیف 5 درصد