سیگار الکترونیکی چیست – آشنایی با این نوع سیگارهای جدید

مقدمه

در این مطلب از وب سایت ویپ کوین ایران به شما می‌گوییم که سیگار الکترونیکی چیست و مزایای آن را بیان خواهیم کرد ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در محیط عمومی نشسته باشید و دود سیگار دیگران شما را اذیت کرده باشد. احتمالا در چنین شرایطی به این شخص اعتراض خواهید کرد و اضافه خواهید کرد که سیگار برای سلامتی شما ضرر دارد. اما امروزه سیگارهایی به نام سیگار الکترونیکی وجود دارد که ضرر آن بسیار کم است. آیا می‌دانید سیگار الکترونیکی چیست؟ در این مطلب همراه ما باشید چرا که قصد داریم نگاهی به این سیگارها بیاندازیم و با آن‌ها آشنا شویم.

سیگار الکترونیکی چیست - 2

سیگارالکترونیکی چیست؟

سیگارهای الکترونیکی که با عنوان ویپ نیز شناخته می‌شوند، یک دستگاه جایگزین برای مصرف نیکوتین و مواد شیمیایی اعتیاد آور موجود در تنباکو است. تولید کنندگان غالباً طوری سیگارهای الکترونیکی را طراحی می‌کنند تا به صورت سیگار معمولی به نظر برسند، اما در این سیگارها هیچ دخانیاتی وجود ندارد و به کبریت احتیاج ندارند. به عبارت دیگر سیگارهای الکترونیکی هیچ شعله‌ای ندارند.

شرکت‌های تولیدکننده سیگار الکترونیکی محصولات خود را در فروشگاه‌های خرده فروشی و یا بصورت آنلاین به فروش می‌رسانند. طیف گسترده‌ای از مدل‌ها و مارک‌های این سیگارها در بازار موجود هستند. قیمت‌های این سیگارها نیز متفاوت است و از 40 تا 120 دلار می‌توان یک کیت سیگار الکترونیکی را قیمت گذاری کرد. هر کیت معمولاً شامل یک شارژر و چند کارتریج به همراه یک سیگار الکترونیکی است. خود هر کارتریج حدود 10 دلار می‌ارزد. مصرف کنندگان همچنین می‌توانند بطری‌های مایع الکترونیکی را خریداری کرده و خود کارتریج‌ها را دوباره پر کنند. این مسئله هزینه مصرف را کاهش می‌دهد و به طور کلی سیگارهای الکترونیکی را نسبت به سیگارهای تنباکو ارزان‌تر می‌کند.

تاریخچه و تکامل سیگارهای الکترونیکی

پیش از این که بدانیم مزایای سیگار الکترونیکی چیست باید سری به تاریخچه آن بزنیم. سیگار الکترونیکی یا همان e-cigarette در سال 2003 در چین تولید و ساخته شد اما این آغاز تاریخچه سیگار الکترونیکی نیست. اولین ارجاعات مستند شده به یک سیگار الکترونیکی به دهه 30 میلادی برمی‌گردد که جوزف رابینسون آن را در ایالات متحده ثبت کرد. با این حال هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از این فناوری یا وجود یک نمونه اولیه در دست نیست.

از این رو، اولین کالای فیزیکی شبیه سیگار الکترونیکی در سال 1965 در ایالات متحده توسط هربرت گیلبرت ساخته شد. اما محصول او محبوبیت یا شناخت گسترده ای پیدا نکرد و او هرگز نتوانست از مزایای ثبت اختراع خود بهره ببرد، زیرا در آن زمان حق ثبت سیگارهای الکترونیکی وجود نداشت.

در سال 1979، فیل ری، یکی از پیشگامان صنعت رایانه و پزشک شخصی وی شروع به تولید یک سیگار الکترونیکی کردند که بتواند بازار را در اختیار بگیرد. این کار منجر به اولین مقاله تحقیقاتی در مورد مصرف احتمالی نکوتین شد.

سیگار الکترونیکی چیست

در سال 1990 تا سال 2000، تعدادی تحقیق و آزمایش برای تولید یک سیگار الکترونیکی با موفقیت انجام شد اما هیچکدام منجر به استفاده عمومی از آن نشد، تا این که در سال 2003 یک فرد چینی شروع به ساخت این سیگار الکترونیکی کرد و آن را به نام خود ثبت کرد. با این حال تولید انبوه سیگارهای الکترونیکی با نیکوتین‌های ضعیف شده، کار شرکتی آمریکایی با نام جول بود.

 مزایای سیگار الکترونیکی چیست؟

تولید کنندگان و مشتریان رضایت بخش می‌گویند که سیگار الکترونیکی جایگزین سالم‌تری برای سیگارهای تنباکو است که هر ساله باعث مرگ و میر میلیون‌ها نفر می‌شود. برخی از کاربران می‌گویند که سیگارهای الکترونیکی به کاهش سرفه ناشی از دود سیگار کمک کرده‌اند، حس طعم و بو را تشدید کرده و حتی باعث بهبود خواب در افراد سیگاری می‌شوند.

سیگارهای الکترونیکی هنوز نسبتاً جدید هستند و دانشمندان هنوز در مورد اثرات طولانی مدت سلامتی آنها  در حال تحقیق هستند. با این حال کم خطر بودن این سیگارها امری اثبات شده است. پزشکان برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند یا قصد دارند که لذت سیگار کشیدن را تجربه کنند اما برای سلامتی خود اهمیت قائل هستند، مصرف سیگار الکترونیکی را تجویز می‌کنن. اما مهم ترین مزیت این سیگارها این است که فرد ضررکمتری به بدنش می‌زند و کمتر در معرض سرطان و مشکلات ریوی قرار می‌گیرد. همچنین افرادی که با مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی در تماس هستند هم در اثر استنشاق دود آن دچار مشکل نمی‌شوند.

سیگار الکترونیکی چیست - 5

با این حال همانطور که مصرف هر چیزی به اندازه فراوان مضر است، باید سعی کرد که از سیگار الکترونیکی نیز بیش از حد مجاز استفاده نکرد. برخی از این سیگارها که دارای نیکوتین هستند، وقتی که به میزان بالا مصرف شوند شما را دچار مشکلاتی می‌کنند. استفاده از این سیگار به خانم‌های باردار نیز توصیه نمی‌شود، اما اگر شما باردار نیستید و دچار هیچ عارضه ای نیستید به راحتی می‌توانید این محصول کم خطر را جایگزین سیگار کنید.

سیگار الکترونیکی چطور کار می کند؟

حال شاید برای شما سوال ایجاد شود که روش کارکرد سیگار الکترونیکی چیست و چطور حس و حال سیگار را شبیه سازی می‌کند. سیگار الکترونیکی وسیله‌ای می‌باشد که دارای باطری است و نیکوتین مایع را به بخار تبدیل می‌کند تا شخص، آن را استنشاق کند. هیچ آتش، خاکستر و بوی دودی از این سیگار منتشر نمی‌شود. سیگارهای الکترونیکی دارای مواد شیمیایی مضر موجود در دخانیات و سیگار سنتی مانند منوکسید کربن نیستند.

سیگار الکترونیکی چیست - 3
سیگار الکترونیکی چیست و چگونه است

روشن شدن یک سیگار سنتی باعث سوختن دخانیات و دود حاوی نیکوتین می‌شود. فرد برای انتقال نیکوتین به ریه‌ها، دود را تنفس می‌کند. یک سیگار الکترونیکی به این روند احتراق متکی نیست. در عوض، مایع نیکوتین را گرم کرده و مایع را به بخار یا غبار تبدیل می‌کند تا فرد آن را استنشاق کند. بسته به نوع سیگار الکترونیکی، فرد ممکن است برای شروع فرآیند تبخیر از کارتریج استنشاق کند، اگرچه برخی از دستگاه‌ها دارای سوئیچ دستی هستند که بخارساز را درون آن فعال میکند.

بخش‌های مختلف سیگار الکترونیکی

حال به سراغ بخش‌های مختلف این دستگاه برویم تا مهم‌ترین بخش سیگار الکترونیکی آن را دریابیم. یک سیگار الکترونیکی دارای سه بخش اصلی است:

  • باطری لیتیوم قابل شارژ
  • یک اتاق تبخیر
  • یک کارتریج

باطری لیتیوم سیگار الکترونیکی را شارژ می‌کند و با استفاده از یک شارژر مشابه باطری‌های مورد استفاده در باطری‌های تلفن همراه، می‌توان آن را شارژ کرد. باطری شارژ شده به محفظه بخار سازی، یک لوله توخالی متشکل از کنترلگرهای الکترونیکی و یک دستگاه تهویه دهنده متصل شده است. قبل از اینکه کاربر دستگاه را فعال کند، کارتریج، مایعات نیکوتین را به محفظه تبخیر وصل می‌کند. نوک کارتریج به عنوان دهانه سیگار الکترونیکی عمل می‌کند.

مصرف کنندگان سيگار الكترونيك دود انتشار یافته از آن را استنشاق می‌کنند. این استنشاق اتومایزر را برای گرم کردن مایع موجود در کارتریج و تبدیل مایع به بخار فعال می‌کند. استنشاق این بخار از طریق دهان، نیکوتین را به ریه‌ها منتقل می کند و کاربر بخار را بیرون می‌کشد که این کار، حال و هوای سیگار کشیدن واقعی را در انسان ایجاد می‌کند.

چرا سیگار الکترونیکی طرفداران زیادی دارد؟

حال باید بگوییم که علت محبوبیت سیگار الکترونیکی چیست. هواداران سیگارهای الکترونیکی می‌گویند که آن‌ها از احساس خود حین مصرف سیگار الکترونیکی لذت می‌برند. آن‌ها درست مانند سیگار واقعی، ویپ را در دست خود نگه می‌دارند و آن را دم و بازدم می‌کنند. بسیاری از سیگارهای الکترونیکی در انتها دارای یک دیود (LED) هستند که در صورت روشن بودن سیگار، شروع به کار می‌کند. (شعله مصنوعی تنها روش ایمن استفاده از سیگار الکترونیکی است و تلاش برای روشن کردن دستگاه می‌تواند باعث آتش سوزی و منفجر شدن باطری شود).

سیگار الکترونیکی چیست - 5

مایعی که کارتریج ها را پر میکند، معمولاً پروپیلن گلیکول است که نوعی افزودنی است که FDA آن را برای استفاده در مواد غذایی تأیید کرده است. مصرف‌کنندگان می‌توانند کارتریج هایی با مقادیر مختلف نیکوتین یا بدون نیکوتین را خریداری کنند. این تنوع یکی از دلایل علاقه هواداران این نوع سیگارها به ویپ است. تولید کنندگان معمولاً طعم دهنده‌ها را به مایع اضافه می‌کنند و طعم‌های جدیدی مانند تنباکو، منتول، نعنا، شکلات، قهوه، سیب، گیلاس و کارامل را تولید می‌کنند.

 چند نوع سیگار الکترونیکی وجود دارد؟

بیش از 400 مدل مختلف سیگار الکترونیکی در جهان وجود دارد. هر کدام از این نوع سیگارها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند. مشهورترین برندهای سیگار، همان برندهایی هستند که از تنباکو جول استفاده می‌کنند. برخی از سیگارهای الکترونیکی شبیه به قلم هستند و برخی دیگر شبیه به فندک هستند. برندهای Eleaf, Vgod, Vaporesso, SmokMorph,VaporFi, GeekVape برخی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سیگارهای الکترونیکی هستند که در سراسر جهان استفاده می‌شوند. سیگارها از نظر روش کارکرد به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سیگار یکبار مصرف الکترونیکی
  • سیگار الکترونیکی قابل شارژ که با یک کیت شامل یک دستگاه مخزن با اندازه متوسط یا بزرگ، یک سیگار الکترونیکی و یک لوله الکترونیکی و شارژر ارائه می‌شوند.

 سخن پایانی

ما در این مطلب دیدیم که سیگار الکترونیکی چیست و چه مزایایی دارد. برخی از کارشناسان بهداشت نگران هستند که بازاریابان هر نوع سیگار الکترونیکی را به عنوان یک جایگزین سالم‌تر برای دخانیات تبلیغ کنند. بنابراین قبل از خرید انواع سیگارهای الکترونیکی خود در مورد خطرات احتمالی سلامتی استفاده بیش از حد از سیگارهای الکترونیکی و انواع برندها و نماد سلامت آنها دقت لازم را بکار گیرید تا سلامت خود را به خطر نیندازید.

همچنین توجه داشته باشید که بیشتر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که برای جنین‌های در حال رشد اعتیاد آور و سمی است و توصیه ما این است که در دوران بارداری به هیچ عنوان از این محصولات استفاده نکنید. همچنین دیگر افراد نیز بهتر است از سیگارهای الکترونیکی با نکوتین کم یا بدون نکوتین استفاده کنند و سیگارهای الکترونیکی را به چشم وسیله‌ای کمکی برای ترک تدریجی سیگار ببینند.

1 در مورد “سیگار الکترونیکی چیست – آشنایی با این نوع سیگارهای جدید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

دلیل بازگشت وجه

گردونه شانس
برای مشاهده گردونه شانس باید وارد شوید

جوایز گردونه شانس:

  • پانصد امتیاز معادل 50 هزار تومان
  • سیصد امتیاز معادل 30 هزار تومان
  • کد تخفیف 15 درصد
  • کد تخفیف 10 درصد
  • کد تخفیف 5 درصد